Tilbake til forsiden
Mer?




SAS hjelper deg

TEKST: JORUNN GRAN

De store flyselskapene har fått konkurranse. Nå er det så billig å fly at jeg klarer ikke å slutte. Jeg lar meg faktisk en dag friste til å kjøpe to flyreiser til mine favorittreisemål for halvparten av hva én tur normalt koster. Billettkjøpet tar bare et par minutter. Jeg taster kredittkortdetaljene mine inn på en nettside. I retur får jeg et referansenummer - og er klar til å reise ut i verden.

Selskapet jeg skal reise med - Sterling - er ikke aller billigst. Derfor har de en egen innsjekkingsautomat på flyplassen. En automat som ber meg taste inn referansenummeret - så skal automaten gi meg en bagasjelapp i retur.

Men alt Sterling-automaten gir meg, er følgende beskjed:
"Kontakt SAS, De kan ikke sjekkes inn"
På vei til SAS-skranken, kan Sterlings eget billettkontor bekrefte at SAS er skranken som gjelder. Den skranken med den aller lengste køen.

Men den aller lengste køen har heldigvis også hyggelige, SAS-uniformerte kvinner og menn som vandrer omkring på jakt etter sånne som meg.
- Reiser du med SAS?
- Nei, med Sterling.
- Da skal du sjekke inn i Sterlings egen innsjekking der borte.

Selvsagt er det litt merkelig at et flyselskap insisterer på at jeg skal bruke et annet selskaps innsjekking når de har sin egen skranke. Men det kjøler ikke ned reisefeberen nevneverdig. Det er også helt greit at jeg ikke lenger reiser med Sterling når jeg kommer om bord i flyet. Nå reiser jeg faktisk med Norwegian. Men vertskapet er vennligsinnet. Og turen til reisemålet foregår helt uproblematisk.

Etter en uke med bølgeskvulp og rødvin er det tid for hjemturen. Da er det egentlig ikke særlig overraskende å oppdage at bagasjeinnsjekkingen heller ikke på hjemveien kan utføres ved hjelp av en automat.
"Please, contact SAS" er beskjeden.
Og selvsagt kontakter jeg SAS. De med den lengste køen. Og de hyggelige kvinnene og mennene på jakt etter folk i feil kø.
- Jeg reiser ikke med SAS, jeg reiser med Sterling eller Norwegian - er dette riktig kø?
- Sterling eller Norwegian? Nei, da skal du sjekke inn hos Novia.

Jeg har aldri hørt om Novia før. Men selskapet har den innsjekkingsskranken som er vanskeligst å finne på hele flyplassen. Og alle som finner den, er lei av å lete etter den. Og de som betjener skranken, er lei av å betjene oss. Men hjem kommer vi. Og at bagasjen ved hjemkomsten bruker 55 minutter fra flykroppen til bagasjebåndet, regner jeg med skyldes lokale problemer. Med mindre flyet må vente til det kommer noen fra SAS som kan åpne bagasjeluka.

Vi må vel regne med at det kun er i en overgangsfase at SAS-personell gidder å guide billig-turistene omkring på flyplassene omkring i Europa. Plutselig en dag står vi sannsynligvis der alene foran en automat som ber oss kontakte SAS. - Men i stedet for å ta vare på oss og guide oss videre i systemet, deler de hyggelige, uniformerte bare ut et kort påtrykket "Sånn går det når du reiser billig".

PUBLISERT I FORBRUKER-RAPPORTEN AUGUST 2005



Mer?
Tilbake til forsiden