Tilbake til forsiden
Mer?




Post? Ja takk!

TEKST: JORUNN GRAN

Nøkkelen passer ikke lenger i postkassa! Kan det være Selveste Storebror som Ser meg? Eller Selveste Borettslagsformannen?
En nærmere titt, avslører at låsen er grundig ramponert. Av onde mennesker - eller av frekke barn. Verken syl eller stoppenål kan hjelpe meg nærmere min egen korrespondanse. Vaktmesteren må smiskes inn på podiet.
-- Nei, dessverre. Bare Posten kan hjelpe deg med postkassa di.
-- Posten?
-- Ja. Nærmeste postkontor.
-- Eeh. Rimi?
-- Ja. Hvis det er nærmeste postkontor.

Dette nærmer seg mistenkelig gamle dager. Jeg må gå til matbutikken min for å få tak i brevene mine.
-- Én liter melk og posten min, takk!
-- Vær så god! De har fått purring på strømregningen igjen, frue.

Nei. Dette må håndteres på en annen måte. En lapp på postkassa leder postmannen rett inn i stua mi med posten. Han gir følgende informasjon:
-- Du må gå på postkontoret og hente et skjema. Og så må du søke om å få ny lås på postkassa.
-- Men det får jeg vel?
-- Ja. Og så må du vente til du får et brev fra Posten.
-- Med ny nøkkel i?
-- Nei. Med en regning for de nye nøklene. Og når du har betalt den, får du de nye nøklene i posten.

Glimrende. Snart er postkassa mi full av brev fra Posten. Og full av purringer på nøkkelregninger og andre regninger. Og purringer på purringene. Til slutt sprekker kanskje hele postkassa. Og da kan jeg betale nøkkelregningen. Og vente på nøklene. Som jeg får neste gang postkassa sprekker.

PUBLISERT I FORBRUKER-RAPPORTEN I MAI 2003


Mer?
Tilbake til forsiden