Tilbake til forsiden
Mer?




Spilt melk - kundens problem

TEKST: JORUNN GRAN

Melka flyter utover samlebåndet. Kassadamen fortrekker ikke en mine.
- Kartongen din lekker, kan Rimis pengeinnkrever informere mannen foran meg i køen om. - Du må hente en ny.

Jeg er på vei hjem fra jobb, og legger vel ikke akkurat godviljen til når jeg grynter misfornøyd bak kundens rygg.
- Det kan da ikke være kundens jobb å tråle gjennom en butikk full av gretne ettermiddagskunder for å erstatte et produkt med ødelagt emballasje. Tenker jeg.
Mannen foran meg i køen er mer vennligsinnet anlagt, og går lydig tilbake til kjøleavdelingen for å hente en ny melkekartong. Den ødelagte klarer kassadamen merkelig nok å rydde av veien selv.

Idet mannen kommer tilbake med en ny og hel melkekartong, starter kassadamen scanningen av matvarene hans. Hele samlebåndet er blåhvitt av lettmelk, og jammen klarer ikke damen å kline hver eneste matvare mannen skal betale for godt nedi melkesølet og gjennom scanneren. Fortsatt uten å avsløre et eneste medfølende trekk.

I enden av kassa observerer jeg den uheldige mannen riste lettmelk fra papirpakket brød og fra andre matvarer. Han om det. Snart er det min tur.

Jeg løfter ikke en eneste av matvarene fra kurven min og opp på båndet når kysten blir klar.
Grettent, spørrende blikk fra pengeinnkreveren.

- Kan du tørke av samlebåndet? smiler jeg.
- Har ikke tørkerull.
I en butikk som selger to og to tørkeruller for 11,90.

Først i en lang kø av grettenskap er jeg dronning på haugen. Dronningen forventer handling.
Den iskalde bak kassen klarer ikke nervekampen. Hun bukker under, snur seg bakover i kasseraden og etterlyser tørkerull.

Vet du hva? De har faktisk tørkerull i en av kassene på Rimi. Demonstrativ tørking av samlebånd, scanner og vekt gjennomføres. Jeg kan betale mine melkefrie matvarer og gå hjem.
Men tips får hun ikke.

PUBLISERT I FORBRUKER-RAPPORTEN NOVEMBER 2001


Mer?
Tilbake til forsiden